czwartek, 1 marca 2012

Domowa wędlina

Na blogu co by tu zjeść? trafiłam na rewelacyjnie prosty przepis na domową wędlinę. Zaczynamy robić ją wieczorem, a następnego dnia już jest gotowa. Możemy zrobić ją z dowolnego mięsa, np. szynki, karkówki, piersi z indyka, lub jak w moim przypadki udźca z indyka. Mięso powinno ważyć ok. 2 kg. Przyprawy też możemy dobrać wg własnego uznania. Obowiązkowo dajemy majonez, sól, cukier, pieprz czarny i ziołowy oraz czosnek. Reszta przypraw zależy od naszych upodobań. Co tu dużo mówić, każdy wie, że Domowa wędlina jest najlepsza :)

Składniki:
Udziec z indyka
2 litry wody
1/3 szklanki soli
Łyżka cukru
½ łyżeczki pieprzu czarnego
½ łyżeczki pieprzu ziołowego
4 ząbki czosnku
2 łyżki majonezu
5 ziarenek ziela angielskiego
3 listki laurowe
Łyżeczka nasion kolendy
Łyżeczka kminu rzymskiego
Łyżeczka ziarenek gorczycy białej

Wykonanie:
Z udźca zdejmujemy skórę i wycinamy kość. Mięso zawijamy i związujemy sznurkiem, żeby po ugotowaniu ładnie wyglądało. Jak kupimy np. ładny kawałek szynki, to nic z nim nie musimy robić :)
Do garnka wlewamy wodę, dodajemy sól, pieprz czarny i ziołowy, cukier, obrany czosnek, majonez, ziele angielskie, listki laurowe, kolendrę, kmin i gorczycę. Mieszamy, z majonezu utworzą się kuleczki- tak właśnie ma być, gotujemy i studzimy.  Wkładamy mięso, czekamy aż się zagotuje i gotujemy przez 5 minut. Wyłączamy gaz i zostawiamy garnek na całą noc. Rano znów włączamy palnik, jak zacznie się gotować, to gotujemy przez 5 minut, wyłączamy i zostawiamy mięso w garnku do całkowitego ostygnięcia. Prawda, że proste?


Domowy wyrób

15 komentarzy:

  1. Zamierzam właśnie jutro zrobić, bo przepis rzeczywiście fantastyczny. ;) Twoja wygląda idealnie, na pewno smaczna! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis jest na prawdę rewelacyjny :) Po tej wedlinie nie ma już śladu, dziś wieczorem będe robić znowu, tym razem z piersi z indyka :)

      Usuń
  2. fajne:) tym bardziej ze tak ciezko kupic jakas dobra w sklepie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja często kupuję udziec taki już bez kości i mnie właśnie oświeciłaś :)Czekam na relację jak smakuje pierś czy nie będzie za sucha.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierś wyszła całkiem smaczna, ale jenak ciut za sucha, wędlina z udźca wyszła zdecydowanie lepsza

      Usuń
  4. schab wychodzi z tego po prostu obłedny!!! Zawsze z mężem mamy ochotę zjeść na ciepło i nie czekać aż wystygnie... Przepis znam od dawna ale piewrszy raz trafiłam na niego w internecie> Polecam, genialny!!

    OdpowiedzUsuń
  5. robiłam z takiego przepisu schab i w ogóle stwierdziłam, że czas najwyższy przestac kupować wędliny i zacząć samemu piec, gotować

    OdpowiedzUsuń
  6. czy czas gotowania nie jest za krótki?boję się że się nie uda.i czy musi być majonez??????jestem na diecie dukana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czas gotowania nie jest za krótki. Mięso wkładamy do zimnej wody, doprowadzamy do wrzenia, gotujemy 5 minut studzimy i ponownie doprowadzamy do wrzenia, gotujemy 5 minut i studzimy.
      Nie wiem czy majonez musi być, ja zawsze robię z majonezem (z tego co widzę inni też), wdaje mi się, że majonez zmiękcza mięso, nie wiem czy bez niego domowa wędlina się uda.

      Usuń
  7. Dziękuję za odpowiedź ,spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy pieprz ma być cały, czy zmielony? Czosnek cały, czy przeciśnięty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieprz mielony, a czosnek w ząbkach

      Usuń
    2. Dziękuję :) Jutro zrobię :)

      Usuń
    3. Do zrobienia wędliny użyłam schabu (skorzystałam z podpowiedzi osób wcześniej wypowiadających się, ponieważ nie mam wprawy w "oporządznaiu" mięsa typu udziec z indyka).
      Dobór przypraw jest obłędny, fantastycznie smakują zwłaszcza te części wędliny które miały największą styczność z wywarem.
      Niestety, samo mięso wyszło suche i twarde :(
      Naprawdę trzeba popracować konkretnie szczęką, żeby pogryźć choćby cienki plasterek.
      Nie wiem, w czym rzecz? Schab był dobrej jakości, pilnowałam czasów. Czy dłuższe gotowanie w przyszłości pomogłoby, czy zaszkodziło?
      A może jednak trzeba "trzymać się" tego udźca?

      Usuń
    4. Ciężko jest mi powiedzieć, co było nie tak z tym schabem.
      Robiłam mięso w ten sposób wiele razy. Udziec z indyka, szynka wieprzowa, schab i łopatka wieprzowa zawsze wychodziły super, tylko pierś z indyka nie wyszła mi najlepiej- była za sucha. Pilnuję, żeby kawałek mięsa ważył ok 2 kg (tak od 1800g do 2 kg zazwyczaj).

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...