niedziela, 10 marca 2013

Chleb orkiszowy z maszyny

Od kiedy w koperkowej kuchni zamieszkała maszyna do chleba, dużo częściej robię domowe pieczywo. Maszyny używam najczęściej tylko do wyrobienia i wyrośnięcia ciasta na chleb lub bułki, potem sama formuję pożądane kształty i piekę w zwykłym piekarniku. Od czasu do czasu jednak maszyna robi wszystko za mnie. Miesza, wyrabia, formuje i piecze. Ja muszę tylko wsypać składniki. Tak było i tym razem kiedy powstał przepyszny Chleb orkiszowy z maszyny.




Składniki:
270ml ciepłej wody
2 łyżki oleju
1 i ½ łyżeczki soli
2 łyżki cukru
150g mąki pszennej
300g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
1 łyżeczka drożdży instant

Wykonanie:
Do pojemnika maszyny do pieczenia chleba wlewamy ciepłą wodę, dolewamy olej. Wsypujemy sól i cukier. Mieszamy ze sobą obie mąki i wsypujemy do maszyny. W mące robimy niewielkie wgłębienie do którego wsypujemy drożdże. Wybieramy program do pieczenia chleba pełnoziarnistego i gotowe :) Upieczony bochenek chleba będzie ważył ok. 700g



Małej „I” chleb tak smakował, że musiała zjeść kawałek jak tylko skończyłam robić mu zdjęcia :-) Dodam, że była już po kolacji ;-) 


22 komentarze:

  1. Koniecznie musze skorzystać z tego przepisu.Orkiszowej mąki u mnie dużo, maszyna do chleba tez ale brakło dobrego przepisu.Dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnie zdjęcia są boskie! Cudne a chlebek piękny!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. super widać że chlebek smakował ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. właśnie korzystam z tego przepisu ;) ale zamieniłam drożdze suszone na swieże ;-) nie moge sie doczekać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My ten chlebek pieczemy od czasu do czasu, robię z suszonych drożdży z lenistwa, żeby nie "marnować" czasu na zrobienie rozczynu ;-)

      Usuń
  5. Zrobiłam chlebek wg Pani przepisu, nastawiłam w moim automacie ( z lidla) program "2" czyli razowe... i chleb w ogóle nie wyrósł, chociaż jest bardzo smaczny, to bardzo płaski (4-5 cm). Czy Pani też używa programu do pieczywa razowego czy jakiegoś innego? Nie wiem, gdzie zrobiłam błąd :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam inną maszynę do chleba, i zawsze ten chlebek piekę ustawiając program do pieczywa pełnoziarnistego. Może w maszynie z lidla trzeba wybrać jakiś dłuższy program, ciężko mi powiedzieć.
      A może skoro nie wyrósł, to winne były drożdże?
      Cieszę się, że chlebek smakował :)

      Usuń
  6. Właśnie piękę chlebek wg Twojego przepisu. Tzn. moja maszyna wyrobiła ciasto, potem włożyłam do foremki,żeby podwoiła swoją objętość, teraz "siedzi" w piekarniku!!! Pozdrawiam!!! Acha, zapomniałam dodać, zamiast cukru, dodałam miód i dorzuciłam ziarenka słonecznika i pestki dynii. Pozdrawiam!!!! :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie piekę chlebek wg Twojego przepisu. Tzn, maszyna wyrobiła ciasto, potem włożyłam do foremki wyłożonej papierem, wierzch zwilżyłam mlekiem, posypałam ziarnem słonecznika. Zapomniałam wspomniec, że zamiast cukru, dodałam miód, dorzuciłam ziarno słonecznika i pestki słonecznika. Po zwiększeniu swojej objętości foremkę z ciastem chlebowym włozyłam do piekarnika. I czekam..... :-) Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, z miodem i pestkami pewnie będzie przepyszny :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Witam upiekłam dzisiaj ale z jasnej orkiszowej bardzo dobry tyle ze jaśniutki .Dzięki za przepis i pozdrawiam .

    Krynia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że wyszedł :) To jest jeden z moich ulubionych chlebów bez zakwasu. Pozdrawiam

      Usuń
  9. Czy ktoś piekł chleb bez mąki pszennej, prawdopodobnie jest zdrowy bez mąki pszennej

    OdpowiedzUsuń
  10. A czy 1 lyzeczka drożdzy instant to jest po prostu 1 opakowanie czyli 8g? Czy więcej?. Moje doświadczenia z pieczeniem w automacie na drożdżach instant jest takie ze albo w przepisie jest mieszanka chlebowa (maja w sobie zwykle jeszcze dodatki m.in suchy zakwas) albo chleb nie rośnie. W tym wypadku- dałem 2 torebki drożdży i nie wyrósł na programie 3 godz 40 min (pełnoziarniste i razowe).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 łyżeczka drożdży to mniej niż 8g. Do maszyny miałam dołączoną taką niedużą miarkę, z jednej strony była 1 łyżeczka, a z drugiej łyżka. Jak piekę chleb w maszynie to używam tej miarki do odmierzania ilości cukru, soli, oleju, czy właśnie drożdży.
      Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby chleb nie urósł. Może to to jednak wina drożdży, może będzie lepiej z drożdżami innego producenta.

      Usuń
  11. Wszystkie składniki w maszynie :) Zobaczymy co z tego wyrośnie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wyszedł przepięknie :) jak u Pani, teraz tylko musi ostygnac bo gorący :) ale już się nie mogę doczekać

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten chleb jest GENIALNY, zachwycił całą moją rodzinę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten chleb jest genialny, zachwycił całą moją rodzinkę, chociaż zazwyczaj kręcili nosem na pieczywo pełnoziarniste. Dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie będę robiła ten chlebek po raz drugi - za pierwszym razem pięknie rósł, ale pod koniec pieczenia opadl i był strasznie wklęsły (nie wiem czego to wina). Nastawiłam program do pełnoziarnistego, ustawilam 750 g, zobaczyy, może tym razem będzie lepiej, bo smak był ok, tylko brzydko wyglądał ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Robilam kilka razy dodalam mąkę kamut, zakwas I ziarna obłędny polecam

    OdpowiedzUsuń
  17. W święta zrobiłam chlebek orkiszowy z Pani przepisu - nie doczekał godziny jak znikł po prostu domownicy byli zachwyceni. W tym tygodniu zrobiłam z innego przepisu z internetu i..... 3/4 bochenka do tej pory mi zostało a moj narzeczony stwierdził ze pierwszy był milion razy lepszy 😊 także jednogłośnie pani chlebek został wpisany w przepisy rodzinne DZIEKUJEMY!!!! 💓

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...