piątek, 10 sierpnia 2012

Ogórki małosolne

Ogórki małosolne goszczą w koperkowej kuchni przez cały ogórkowy sezon. Zjadamy je na surowo w ilościach hurtowych, jak chwilowo się znudzą, to robimy z nich zupę ogórkową i też jest pysznie. Można kłaść je na kanapki, robić sałatki, czy fikuśne koreczki. Ogórki małosolne, to chyba najpyszniejsze  ogórki świata :)




Składniki:
Ok. 3 kg ogórków gruntowych
Ok.  4 l wody
3 liście chrzanu
Ok. 30cm korzenia chrzanu
Ok. 4 czubatych łyżek soli kamiennej
2 główki młodego czosnku
Spory pęczek dojrzałego kopru

Wykonanie:
Najlepiej jest wybrać nieduże, jędrne ogórki. Myjemy je dokładnie i obcinamy końcówki (właściwie nie tyle końcówki, ile samą skórkę na obu końcach)- dzięki temu smak dodatków będzie lepiej wyczuwalny w ogórkach, no i szybciej będą gotowe. Chrzan obieramy, myjemy i kroimy na mniejsze kawałki, myjemy też liście chrzanu i koper, a główki czosnku, bez obierania, kroimy na ćwiartki i myjemy. Wszystko dokładnie osuszamy.
Przygotowujemy sobie duże naczynie. Może to być duży słój, może być kamienny garnek, a nawet 5 litrowy plastikowy baniak po wodzie, z obciętą końcówką. Ważne, żeby naczynie było wymyte i osuszone.
Na dnie naczynia układamy liście chrzanu, koper, czosnek i korzeń chrzanu (zostawiamy sobie jeden liść chrzanu i jedną gałązkę kopru. Następnie układamy ogórki, staramy się dość mocno je docisnąć. Na wierzchu kładziemy jeszcze zostawiony wcześniej chrzan i koper. Dodatki można podzielić na mniejsze porcje i układać je w naczyniu naprzemiennie z ogórkami, ale moim zdaniem nie jest to konieczne, jak ogórki mają obcięte końcówki, to i tak przejdą smakiem czosnku i kopru, leżącego na dnie naczynia.
Jak już wszystko jest ułożone w słoiku, to zabieramy się za przygotowanie wody. Ja szczęśliwie mam dobrą wodę w kranie, ale jak nie jesteście zadowoleni z jakości swojej wody, to radzę użyć jakiejś źródlanej wody. Wodę gotujemy i na każdy litr wody wsypujemy czubatą łyżkę soli kamiennej. Gorącą wodą zalewamy ogórki w naczyniu. Wody powinno być tyle, żeby wszystkie składniki były przykryte wodą. Całość przykrywamy jeszcze małym, odwróconym talerzykiem i dociskamy wyszorowanym kamieniem, lub słoiczkiem wypełnionym wodą. Odstawiamy i czekamy. Kiedy ogórki małosolne są gotowe? Zdania są podzielone :) Jak jest początek ogórkowego sezonu, to mój koperkowy mąż twierdzi, że ogórki są gotowe, jak woda w słoiku ostygnie na tyle, że można włożyć rękę do środka ;-)
A tak na serio, to radzę poczekać dobę- moim zdaniem wtedy są już dobre i z każdą godziną robią się coraz lepsze :)


1 komentarz:

  1. super! ja sie tlumacze tym, ze nie mam gdzie trzymac sloikow...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...